Veerpraatje week 42

Inmiddels is de Kinderboekenweek een week van start gegaan. De kinderen zijn dit jaar voor het eerst groepsdoorbroken aan het werk. Samen met een maatje uit een andere klas zijn ze begonnen met het maken van een eigen prentenboek! Het is hier en daar nog best even wennen, maar er zijn al heel wat mooie bladzijdes gespot.
Op de afsluiting van de Kinderboekenweek (vrijdag 20 oktober van 14.30 – 14.50 uur) hopen we u onze gemaakte boeken te laten zien.
Daarnaast zijn de kinderen in de klas aan het voorlezen in het kader van de voorleeswedstrijd. Spannend, maar ook leuk en leerzaam om te doen. Helemaal omdat ze na het lezen bruikbare tips en tops krijgen van de klas.

N.B.
Huiswerk
Ivm de studiedag zal de overhoring van Levend Water eenmalig op maandag (16 oktober) zijn ipv op vrijdag.


Veerpraatje week 40

De kinderen van mijn klas ( groep 7/8 ) hadden deze week meegedaan aan de kinderpostzegelactie.                                              We zijn langs de deuren geweest met kaarten, postzegels en nog andere dingen om te verkopen.                                                                 Dit jaar was de kinderpostzegelactie voor kinderen;

– die geen veilig thuis hebben/hadden en daar niet veilig kunnen opgroeien.                                                                                                     – die kinderen die niet naar school kunnen.
– die hele nare dingen hebben meegemaakt.                                                                                                 – die ouders hebben die niet voor hun kunnen zorgen.

Wat wij deden was niet alleen goed maar, ook leuk.                              Het was leuk om langs de deuren te gaan met vrienden/vriendinnen. Het kon ook natuurlijk alleen.

Dit jaar hadden we het anders dan andere jaren.
Dit jaar hadden we het mysterie van de burgemeester van kinderpostzegels. Met wat tips van onze coach Dylan Haegens op filmpjes moesten we er achter komen wie het is.
Wij hebben een vermoeden en dat is Guus Meeuwis.

Dit jaar hadden we ook een app voor het bestellen waarmee je buttons kon krijgen, dat houd in dat een kind een knuffel en toilet spullen krijgt. Of dat een kind niet meer hoeft te werken maar naar school kan. Het was een fantastische actie vond ik.

Voor mij voelt het goed dat je weet dat je veel kinderen iets goeds geeft. Het motto is dan ook wel:                                                              voor kinderen, door kinderen!!!
Met vriendelijke groet,  Loïs

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

Beste ouders,

De kinderen van groep 7/8 (waaronder ik) hebben meegedaan aan de Kinderpostzegelactie afgelopen week.
We hebben postzegels, kaarten en nog andere dingen verkocht aan mensen waar we de deur bij langs zijn gegaan.

De Kinderpostzegelactie is bedoeld voor kinderen
– die geen ouders hebben die voor hun kan/kunnen zorgen.
– die moet werken om te leven en dus niet naar school gaan.
– die ernstige of nare tijden hebben gehad en toch door moeten.

Maar gelukkig konden wij deze kinderen helpen dankzij de Kinderpostzegelactie.
Het motto van de Kinderpostzegelactie is dan ook wel:
                     VOOR KINDEREN, DOOR KINDEREN!
Wat wij hebben gedaan was voor een goed doel. Alleen voor ons was het ook leuk om met vrienden of vriendinnen en anders alleen langs de deuren te gaan en soms te lachen.

We hadden het mysterie van de burgemeester van kinderpostzegels.
En we moesten er met onze tips van onze coach Dylan Haegens er achter komen wie dat was.

We weten nog steeds niet zeker wie het was maar wij denken dat het Guus Meeuwis is en wie wint mag naar Duinrell.
En verder is het dit jaar ook anders dan de andere jaren, je kon dit jaar ook met de app betalen maar het papier kon je nog steeds gebruiken.
En ook als ik bijv. 60 euro had opgehaald en kon je een kind naar school laten gaan in plaats van dat het kind moet werken.
Zelf vind ik dat een fijne gedachte om dat te horen.

Met Vriendelijke Groet,
Sara

 

 

 

 

 

 

 


Veerpraatje week 36

 

Deze week zijn we weer enthousiast van start gegaan. Op de eerste dag hebben we na de opening onze vakantie ervaringen met elkaar gedeeld.  De eerste uren met z’n allen was wel even wennen, maar dat ging per dag beter.

Een grote verandering is onze nieuwe taal en spelling methode Staal. Dit is een hele nieuwe methode die anders werkt dan andere bestaande methodes. De voorspelling is dat de kinderen door deze methode beter en meer leren op het gebied van taal en uiteindelijk hogere resultaten behalen. Dit zal in het begin met vallen en opstaan gebeuren, want het niveau is veel hoger dan dat de kinderen gewend zijn.

We hebben op advies van Staal er daarom dit jaar voor gekozen dat zowel groep 7 als 8  met de methode/niveau van groep 7 werkt. Anders zou groep 8 meteen vastlopen en weinig leren, omdat ze de voorgaande jaren van deze methode niet hebben meegekregen. Dit naast het hogere niveau en andere werkwijze vergeleken met vorige jaren.

Het handige van deze methode is dat de hoofdstukken van taal bij een gekozen thema kunnen aansluiten en dat de hele klas tegelijk één uitgebreide instructie krijgt.


Hieronder kunt u de verslagen lezen van 6 kinderen over de bliksemstage op 15 juni.

verslag GVB remise

We kwamen aan met een tram bij de GVB
We gingen naar boven en bespraken wat we gingen doen.
we kregen stalen schoenen aan (zodat als er zware voorwerpen op onze tenen kwamen dat wij dan geen pijn hadden)  voordat we naar de trams garage mochten
We kregen een uitleg voor de veiligheid toen  liepen we door de garage en kregen uitleg over de in en uit check apparaten we zagen de materialen die een tram heeft het waren hele grote onderwerpen maar ook hele kleine toen gingen we naar buiten daar stonden allemaal trams we gingen in de tram en zagen hoe de tram kon rijden en remmen en waarvoor al dat zand in de tram zit. we zagen de motor van de tram en hoe het werkte toen gingen we uitrusten en gingen heel veel vragen stellen daarna gingen we naar de trams die een aanrijding hadden gehad de ramen waren kapot er zaten enorme deuken in de trams daarna gingen we weer naar binnen en legde een meneer uit hoe het was als de tram chauffeurs in de ochtend om 5:30 binnen kwamen en dat ze dan een telefoon kregen zodat hij wist op welke tijd hij waar moest zijn daarna gingen we in een lege tram naar huis  en mochten onze begeleiders de tram besturen toen we naar school reden gebeurde er veel. het was erg leuk vind ik

Loïs van der Vlist 7b

Rapport verslag GVB

Op Donderdag 15 Juli 2017 gingen ik en mijn groepje naar remise, voor remise gingen naar GVB dat is een bedrijf die met trams, boten, treinen, bussen, metro’s mensen vervoeren in heel Nederland. we gingen naar een hoofdkwartier van GVB. Deze mensen van GVB gingen ons begeleiden samen met de moeder van Annabelle en Gloria: Norwin Rick en Rick en tenslotte Nina deze 4 begeleiders waren heel behulpzaam in het uit leggen van hoe GVB werkt. GVB is niet zomaar een bedrijf het is heel complex hoe ze werken want je het bijvoorbeeld: de engineer, de conducteur, de tram bestuurders, en nog veel meer. Terwijl we daar waren leerden we hoeveel mensen bij GVB werken hoeveel mensen ze per dag vervoeren en waar uit GVB bestaat. GVB vervoert 800.000 mensen per dag, de reden waarom GVB is opgericht is denk ik om dat anders er teveel verkeer in Nederland zo zijn waardoor er meer ongelukken en dat de opwarming van de aarde sneller gaat waar door het milieu sneller vervuilt word en dat is slecht. We moesten als eerste schoenen aan doen met een metalen bescherming zodat we niet pijn zouden krijgen omdat we naar de garage gingen en we kregen ook helmen. Later gingen we naar buiten en daar leerden we hoe de tram werkt en hoe die in elkaar zit. Toen we terug naar school gingen werden we verrast want ze brachten ons naar school met een tram voor ons zelf. Tijdens de reis mochten de ouderlingen leren hoe je een tram bestuurd een ze deden het heel goed. De kinderen leerden hoe je kon zien wat er in de tram gebeurde en hoe je met iedereen kon spreken in de tram. Hier mee eindig ik mijn verslag over GVB.

groetjes van : Ryan Gill

Verslag KLM

We gingen met de bus naar de KLM ik en me groepje waren er zo enthousiast.
toen we er eindelijk waren toen zag je best veel stewardessen en. we werden opgehaald door twee van die stewardessen.

ze gingen ons vertellen over de KLM. hoe het is ontstaan hoe het werkt en de chique vliegtuigen en we hebben gewoon echt veel geleerd daar. en we hebben ook veel geleerd over de stewardessen ik vroeg altijd al van waarom zien ze er allemaal zo chique uit niet te lang haar niet kort zo leuk om te zien want wanneer we met de vliegtuigen vliegen zien we dat altijd zo leuk, en als  we vragen hadden beantwoorden ze het ze legde alles goed uit. sommige kinderen gingen zelfs van gedachten veranderen dat ze ook piloot wilden worden. Wat mij ook verbaasde was dat de KLM MAAR 1 KEER is neergestoord voor de rest niet meer ten minsten dat is wat ze tegen mij hebben gezegd. wat ook zo cool  vond was dat we ze van dicht bij konden bekijken. ze hebben ons echt zo veel geleerd. wat het min punt was dat het in de vliegtuig begon te stinken maar ja het is wat het is

groetjes

GENESIS AKESSON

Verslag bliksemstage (de Nederlandsche bank)

Gemaakt door: Hadassa Klapwijk 7b

Bij de Nederlandsche bank hebben we veel geleerd. Vooral over geld en goud maar ook over hoe je moet presenteren. Eerst kregen we veel info over alles met geld en goud. We moesten goed opletten want we moesten daarna een presentatie houden over geld en goud. Iedereen kreeg een zakje versnippert geld en de winnaar (ik met twee andere meisjes) kregen een spaarvarken. We hebben bijvoorbeeld geleerd dat een goudstaaf ongeveer 13,5 kilo weegt. Maar ook dat er 25.000.000 bankbiljetten worden versnippert per jaar. Als er meer dan een scheurtje van 8 millimeter in zit wordt hij versnippert. Als je bankbiljet helemaal door de helft is moet je meer dan de helft inleveren om dat zelfde briefje heel terug te krijgen, anders kan iemand precies de helft inleveren en heb je 2 keer zoveel. De presentaties waren super leuk.

Verslag bliksemstage ( KLM)

Samuel o

Bij KLM  hadden we veel geleerd  over de cockpit En over de bemanning   .  de geschiedenis was heel erg interessant we hadden zelf een piloot geïnterviewd en ze hadden ons rondgeleid.

Ik  :     wat vind van om een piloot te worden .

Piloot :  heel erg leuk

Ik : naar welke landen zijn jullie nog niet gegaan ?

Piloot :  naar Griekenland

Ik : naar welke  gaat u naar toe

Piloot : Oslo

Ik : wat gaat u doen als u klaar bent met u vlucht ?

Piloot   :  ga ik naar een hotel en dan moet na een avond gaan vertrekken naar de vliegveld ?

We hadden gezien hoe de vliegtuigen gingen vertrekken en we gingen naar een nep vliegtuig  . iedereen was heel erg enthousiast en het was Chique   bedrijf en ze gaven ook advies wat je wilt later worden .

En ze zeiden dat er twee soorten steward(essen)

  • Grondstewardess
  • Steward(essen )

Ik had heel erg veel geleerd bij  KLM

En er was veel piloten.

Het was een leuke bliksemstage .

PS .  KLM staat voor  koninklijke luchtmaatschapij


De afgelopen twee weken is groep 7 bezig geweest met de entreetoets. Deze toets is op 4 ochtenden afgenomen. De kinderen vonden het best spannend, want op deze manier kunnen ze laten zien wat ze de afgelopen jaren geleerd hebben.

De kinderen van groep 8 zijn een tijd geleden op kamp geweest en wilden hun leuke ervaring graag met u delen.

Dag 1:

We kwamen op Texel aan en kregen onze fietsen. We gingen meteen naar de stad. Daar konden we spullen kopen van ons geld. Toevallig was er die dag markt. Toen we klaar waren, fietsten we naar het kamphuis. Daar aangekomen hadden we onze spullen uitgepakt en de kamers verdeeld. We fietsten naar het zwembad, want we zouden gaan zwemmen. Toen we daar aan kwamen bleek er een fout te zijn en moesten we op de volgde dag terug komen. We mochten nog wel een bakje patat en toen gingen we weer terug. Daarna hadden we een bingo en iedereen had uiteindelijk een leuke prijs.  Die avond gingen we naar het bos en deden we een nachtspel. Het was een soort dierenverstoppertje. We gingen terug aten wat en gingen slapen.

Dag 2:

We werden wakker en gingen meteen ontbijten en daarna spelletjes spelen bijv. Weerwolven. Na het spelen vertrokken we met de fietsen naar het zwembad. Daar gingen we zwemmen!!! Na het zwemmen gingen we naar het kamphuis en daar gingen we oefenen voor de bonte avond, even spelen en toen gingen weer eten. We aten………..pizza!!! Het werd inmiddels avond en we gingen nog even weerwolven. En toen kwam het moment waar we al een tijd op hadden gewacht, het was Bonte avond!!!  Iedereen had wat voorbereid. De jongens hadden raadsels en een Quiz over de 2e wereldoorlog en de meisjes hadden een dansje en ook een Quiz over de leraren op school!!! En meester en juf hadden een show over de liefde wat erg grappig was J!!! Meester en juf lieten ons na afloop van de Bonte avond   schrikken met maskers aan en zaklampen. Ze bonkten op de ramen en maakten enge geluiden. Iedereen was bang (behalve Davies) en zat te gillen!!! Toen gingen we weer slapen.

Dag 3:

We moesten extra vroeg opstaan. We ontbeten en pakten daarna onze koffers in. Ook smeerden we broodjes voor onderweg. Toen gingen we met zijn allen schoonmaken. Dat was een grote klus. Daarna speelden we nog even buiten en toen vertrokken we naar een juttersmuseum. Het was leuk en we kregen een les over het juttersleven. Daarna vertrokken we naar de boot. Er was veel tegenwind en er stonden schapen op de weg daardoor misten we de boot. We moesten een uur op de volgende wachten. Het regende dus zochten we onderdak. In de tussentijd aten we onze broodjes. Toen we eindelijk in de boot zaten kocht bijna iedereen wel iets. Eenmaal aangekomen stonden de ouders op ons te wachten. We reden naar school en vertrokken allemaal naar huis. J

einde!!!

………………………………………………………………………………………………

Hallo allemaal,

In april ging groep 8 naar kamp. Ze gingen naar Texel  en ze hebben veel leuke dingen gedaan.

Ze gingen in de nacht naar het bos !!!!!! Een paar kinderen gingen dierengeluiden maken. Een kip ,haan, poes, hond enz. Sommige kinderen schrokken van het geluid.

Ze gingen ook naar de markt en er waren  veel Duitsers  met honden. Ze hadden leuke spullen gekocht.

Het kamphuis was heel erg mooi! Ze hadden grote kamers. Jongens bij jongens en meisje bij meisjes.

Op de tweede dag gingen ze zwemmen, maar niet zomaar  zwemmen. Nee in een subtropisch zwembad. Er was een leuke  glijbaan.

Er was ook een bonte avond. Maar daarvoor gingen ze lekker patat en pizza eten. Daarna begon de show. We hadden een speciale gast, juf joke westerhof. En toen begon de show. Juf Lilian en juf joke hadden hun haren gestyled met krullen door meester Teade.

Bij de bonte avond had groep acht opgetreden. Eerst ging Samuel v, Michel en ik een raadsel doen. Ik geef jullie er eentje. Een dans met beweging (mime). De andere jongens Davies ,Kirrollos en David T hadden een Quiz over de tweede wereldoorlog. De meisje gingen dansen op Shake it up van Taylor Swift. Jessica had als laatste een quiz over juffen en meesters.

De derde dag was de laatste dag van kamp. Heel groep 8 ging het kamphuis  opruimen, we waren snel klaar Daarna gingen we naar het juttersmuseum. Een echte jutter ging verhalen vertellen over jutten. En daarna gingen we naar de boot fietsen met zware tegenwind. We kwamen te laat en we moesten wachten op de volgende boot.                                                                                                                  IMG_2867.JPG wordt weergegeven    IMG_2871.JPG wordt weergegeven


Veerpraatje week 13

Groep 8 had 21 maart het fietsexamen in Osdorp. We hadden daar fietsen die we mochten lenen van Veilig Verkeer. Er was iemand uit onze klas waarvan de fiets onderweg kapot ging. Het was best wel leuk, MAAR VOOR EVENTJES…..want er zijn precies 6 mensen verdwaalt met mij erbij. Ik was het ergst, omdat ik uit Osdorp kom, dus moest ik helemaal terug uit Slotermeer.

Toen ik daar terecht kwam moest ik mijn snelheid op 7 zetten. Ik moest heel snel wegrijden en dat lukte gelukkig. Ik kwam nog op tijd aan en vertelde mijn verhaal aan mijn vrienden. Gelukkig kwamen we veilig aan bij de bus en konden we terug rijden.

 

Groep 8 ging op 21 maart het verkeersexamen 2017 praktijk doen,

Die was georganiseerd door Veilig verkeer in Osdorp. We gingen met de bus naar Osdorp en ook terug naar school met de bus. De organisatie had fietsen voor ons geregeld. De fietsen waren erg comfortabel.

Dit was erg leuk helaas waren er een paar mensen verdwaald!

En zelfs uit Osdorp gefietst! We maakten er nog een leuke dag van.

De borden waren best klein maar als je zag was het een overzichtelijk bord die aangaf welke richting je op moest.

Het was een klein avonduurtje voor de verdwaalden, want  ze zagen de borden niet. Gelukkig kwamen ze allemaal veilig terug.

Voor ons weer een ervaring en avontuur die we samen hebben beleefd!

Dank u wel voor het lezen!!!

 

 

 


afgelopen zijn we begonnen met het thema ‘Helden’ en tijdens dit thema werken we in groepjes, dat heeft u vast al gezien in de klas!
De kinderen hebben daarmee veel geleerd op het gebied van samenwerken: taken verdelen, luisteren naar elkaar, anderen overtuigen, je laten overtuigen, samen naar oplossingen zoeken, de tijd bewaken, elkaar aanspreken op inbreng etc.etc.
Mooi om te zien dat de kinderen deze vaardigheden steeds beter leren beheersen en er steeds meer van genieten om samen te werken!
Deze donderdag gaan we laten zien welke helden wij beter hebben leren kennen door middel van onderzoek naar hun leven. U bent van harte welkom om in de klas te komen kijken naar het werk wat we verzet hebben.
We hebben per groepje een klein toneelspel voorbereid om u kort te vertellen over het leven van onze held.
Op de deur kunt u donderdag zien wanneer we dit opvoeren. We zullen dit driemaal doen. U kunt tijdens het spel gewoon rustig in en uit lopen, maar de aanvangstijden zijn voor uw eigen planning wellicht handig.

Dan wacht ons vrijdag het langverwachte ‘Voetbalgeneuzel’ in Utrecht! We moeten wel vroeg opstaan, maar we hopen dan ook op een succesvolle en gezellige dag. Hartelijk dank aan de ouders die ons willen brengen en ons aan willen moedigen op deze dag, dankzij uw medewerking zijn dit soort activiteiten mogelijk!


Hoi ik ben Michel en ik zit in groep 8

Ik ga het nu hebben over rekenen dat we laatst in groep 8 hebben  gehad. We hadden het meest over: lengte, omtrek en oppervlakte van rare figuren.

Het moeilijke eraan is, dat we het figuur zelf moeten omrekenen naar dam3=kubieke decameter. Het figuur heeft verschillende maten, die we eerst gelijk maken om er een som van te kunnen maken. En we moesten ook vaak de oppervlakte van een grasveld uitrekenen. We hebben ook liters gehad. Dus bijv. hoeveel liter er in 1dm3=1 liter

Ook hebben we het over kilogrammen gehad. Toen we een les hadden over kilogrammen moesten we zelf bedenken hoeveel iets woog bijv. een muis, maar een muis kan nooit 120 kg wegen.

Groep 7 rekent nu vooral de oppervlakte uit van moeilijke grasvelden waarbij  een gedeelte mist.

Daarnaast rekenen ze ook de oppervlaktes uit van driehoek-vormige velden. Ze rekenen hierbij eerst de oppervlakte uit van een vierkant en doen die vervolgens door de helft.

 

Hoi ik ben Davies en ik zit in groep 8.

Ik ga het hebben over wat groep 8 het laatst over geschiedenis heeft geleerd. Groep 8 had het over het ontstaan van de democratie en dat ging over dat er in Nederland oneerlijke wetten waren.

Vrouwen mochten bijvoorbeeld niet werken en mochten niet afstuderen. Het ging over Aletta Jacobs. Zij was een vrouwelijk dokter die veel heeft betekent voor gelijke rechten.

Groep 7 heeft het over het christendom in het begin van de middeleeuwen. Het gaat dan over kerken en kloosters. Willibrord en Bonifatius komen naar voor die het noorden van Nederland gingen bekeren.

 

 

 


Een tijdje geleden kwam er een vrouw op school met een assistent. Ze kwamen voor DKJL(Discussiëren kun je leren). Dat is een vereniging dat elk jaar in een gebouw  discussies organiseert over stellingen. Bijv. het is beter om vrienden te maken van een andere cultuur dan een ander geloof. De ene zei ja, omdat met geloof kun je ruzie krijgen of nee want anders is het racisme.

Ook is er elk jaar een ander thema, vorig jaar was het feest van 480 nationaliteiten, vandaar ook die vragen. Maar een deel van groep 8 is vorig jaar meegegaan, dus dit is het tweede jaar. Tijdens de les zagen we een filmpje en we leerden nieuwe woorden net als argument, consensus en het individu. We deden ook iets heel leuks, namelijk zelf in een kring discussiëren met leuke stellingen en er was een jury. Het was echt heel leuk en we gaan nog kiezen wie van onze klas gaat praten in de zaal maar ik hoop dat we naar DKJL gaan

Kirollos


De afgelopen weken hebben we afscheid genomen van Angelina. Jammer dat ze niet meer bij ons in de groep zit, maar we hopen dat ze nog een fijne tijd zal hebben op haar nieuwe school!

Binnenkort zal het praktijk verkeersexamen worden afgelegd door groep 7. Er zijn nog 2 ouders nodig die langs de kant van de weg willen staan. U kunt zich hiervoor opgeven bij meester Taede. Hij zal hierover ook nog een mail sturen.

Op vrijdag 24 maart zullen er 2 teams uit onze klas mee doen met het voetbaltoernooi in Utrecht. We hebben een meiden- en jongensteam! Hiervoor zoeken we nog zeker 6 begeleiders die beschikken over een auto. Het zal een lange dag worden: het toernooi duurt van 8.30-17.30 uur!
Hiervoor kunt u zich opgeven bij juf Lilian. Zij zal hierover ook nog een mail sturen.

En over een week hebben we alweer voorjaarsvakantie! We hebben deze periode weer hard gewerkt, dus we kijken er ook wel naar uit. Voor nu eerst nog een week hard verder werken.


We zijn na de Kerstvakantie weer vol goede moed begonnen!

Vóór de vakantie hebben we veel leuke dingen beleefd:
* We hebben een debat gevoerd met zijn allen onder leiding van juf Marije. Ze was positief verrast door onze klas, dat was mooi om te horen. De kinderen deden erg hun best hun mening goed te verwoorden en met nieuwe argumenten te komen. Toentertijd dachten we dat dit de enige les was, maar gelukkig hoorden we afgelopen week dat we nog 5 lessen krijgen en mee mogen doen met de voorrondes van de Amsterdamse Debatbatlle! Wanneer de lessen van ‘Discussiëren kun je leren’ precies zijn, krijgen we later nog te horen, maar voor nu zijn de kinderen erg enthousiast dat ook groep 7/8 van GBS Veerkracht mee mag strijden voor de finale!

* De kinderen hebben prachtig gezongen in het Jan Bongahuis: bij menigeen zagen we tranen in de ogen! De kinderen hadden zelfs hun eigen fans die elke keer weer in het publiek zaten, aangezien ze ons achterna liepen. Er werd mee gezongen door de ouderen, gelachen en geklapt. Matt Helland hield een kort praatje waarin hij de ouderen liet weten dat er aan hen gedacht werd. Al met al een mooie ervaring voor de ouderen, de kinderen en ons als begeleiders!

* Vlak voor de vakantie hebben we in de Stopera ‘Coppelia’ een balletvoorstelling meegemaakt! Ondanks dat het wat lang duurde, hebben de kinderen hun ogen uit gekeken! Fijn dat er genoeg begeleiders waren die mee wilden, bedankt!

* Tot slot kijken we terug op een drukke periode waarin we veel mooie versieringen, sneeuwpoppen en -potten hebben gemaakt voor de Kerstmarkt.

De komende weken staan weer in het teken van de ‘normale’ schooldagen, maar we wilden graag hierbij nog even terug blikken op een mooie periode.


 

Veerpraatje week 49

 

Vrijdag 2 december was sinterklaas naar school gekomen we moesten op het plein ongeveer een half uur wachten, toen kwam Sinterklaas met zijn pieten toen moesten we naar binnen. Toen we binnen waren in onze klas gingen we met de suprises beginnen open te maken het was best leuk toen hadden we pauze (kleine) daarna gingen we verder met de suprises open maken daarna gingen we iets oefenen om het te laten zien aan sinterklaas, want om 12:00 kwam hij in onze klas toen hadden we het laten zien aan de sint toen ging hij weg toen hadden we pauze (grote) daarna mochten we kiezen wat we gingen doen (film kijken dat was Zootropolis, spelletjes spelen en met lego spelen) daarna gingen we naar huis. Ik vond het best een leuke dag.

Michel

Vrijdagochtend begon het feest al, liedjes en versieringen  echt een leuke sfeer. In groep 7/8 begonnen we met vertellen maar er was niet veel te vertellen, want pakjesavond was pas maandag 5 december. Na het vertellen gingen we naar buiten, we gingen wachten de kleuters werden onrustig. Maar toen hoorden we een sirene we keken allemaal naar het hek en daar was Sinterklaas met z’n pieten, iedereen was blij en toen kwam Sinterklaas en toen gingen wij naar binnen. We begonnen met de suprises er waren lange, kleine en mooie. Toen hadden we pauze, en daarna gingen we verder met de suprises .Tot 12:00 we hoorden hard geklop op de deur en de pieten strooiden lekkere pepernoten, schuimpjes en hartjes lekker. Daarna begonnen we met de optredens er waren groepjes voor zingen, dansen, voetbal en tekeningen Sinterklaas vond het leuk. Nadat hij wegging waren er nog een paar suprises. We gingen ook in aparte groepjes een film zien en spelletjes. Het was een leuke middag, daarna gingen we naar huis met een leuk gevoel

Kirollos

 


Deze week zijn we met de klas vol spanning aan het vooruit kijken naar de vrijdag: de dag waarop we met de klas Sinterklaas gaan vieren! De kinderen zijn druk bezig met het raden wie wie heeft en met de surprises en gedichten.
We hebben afgesproken deze woensdag (30 november) de surprises in te leveren met daarop de gedichten geplakt.
Als er echt nog meer werk te verzetten is voor een mooie surprise kan het ook nog donderdag (1 december) ingeleverd worden. Dit is de laatste mogelijkheid voor de kinderen om de surprise in te leveren op school!

Wist u dat de kinderen van groep 7 de laatste les bij de schooltuin gehad hebben? Ze kregen een leuk aandenken mee die u vast al heeft kunnen bekijken.

Reminder: elke vrijdag vragen we de kinderen hun Levend Water werkboek en werkwoordspelling mee te nemen. Wellicht heeft uw kind wat extra hulp nodig in het herinneren van het maken van dit huiswerk en het meenemen daarvan. Dan bent u bij deze ook op de hoogte van de planning!


Hoi, ik ben Sofia ik heb meegedaan aan de voorleeswedstrijd voor groep 7b/8. Ik vond het heel leuk en ook best spannend. Ik dacht eigenlijk dat iemand anders zou winnen, maar ik deed gewoon mee omdat ik het best leuk vond. Blijkbaar vinden andere mensen het leuk hoe ik voorlees dus toen had ik gewonnen. Daarna moest ik dus voor de hele school voor lezen en ik ben hier eigelijk zo een 7 maanden op school ofzo dus ik kende niemand daarom vond ik het extra spannend. Ik vond Hannah echt super goed en Bas, Ezra en Elizabeth ook. Ik had voorgelezen uit het boek De verdwenen soapster. Het is mijn lievelings boek. In de klas werd ik erg aangemoedigd. Ik vond dat erg leuk! J De prijs die ik kreeg was erg mooi! Ik heb dus een beetje verteld hoe ik het vond hopelijk hebben jullie genoten!

Groetjes van Sofia

Hoi, ik ben Yewa ik heb voorgelezen in mijn klas en ik had niet gewonnen. Maar dat maakt mij niks uit want ik vond het heel leuk en spannend om voor te lezen want, zelf heb ik niet een harde stem. Dus voor mij was het best moeilijk om hard en duidelijk voor te lezen. Maar het lukte. Ik weet de score niet maar ik vond het zelf goed gaan. Ik ben eenmaal niet super goed in lezen van die moeilijke woorden. Maar dat ging goed, ik had geoefend dus was ik er klaar voor. Maar ik was wel als eerste dus ja dat was ontzettend spannend. Ik merk dat mijn uitspraak wel beter is en daar ben ik blij om. Ik vond het super leuk om te doen en volgend jaar ga ik weer meedoen en hopelijk kom ik finale.

Groetjes Yewa

Hallo allemaal ik ben Genesis. Ik schrijf over de oud Hollandse spelletjes die we hebben gespeeld. Het was super leuk soms moest je wel tegen je verlies kunnen.  We deden sjoelen dat was een leuk spel je moest wel een goede truc hebben en we deden ook een spel dat best wel leek op ganzen borden en het was super leuk. Ik had een paar keer gewonnen maar soms ook weer niet. Het zijn echt spelletjes die je tegen iemand moest spelen. En het verbaast me dat de mensen van vroeger het ook gewoon leuk hadden, want als je aan vroeger denkt ga je denken aan de eerste wereld oorlog maar ze hadden ook plezier. Ik zou ook wel zou zo iets willen hebben.

Groetjes Genesis

Ik vond de spelletjes heel erg leuk en was eigenlijk verrast. De coolste spelletjes ooit. Ik vond het leuk en was er zelf goed in. Best tof he?Ik hou van die vroegere  tijden echt leuk! Wie vindt dat ook?? Maar waar waren we, ooh ja over de vroegere  tijden. Ja de spelletjes waren geweldig . Ouders van kinderen hebben jullie dat ook beleefd?

Groetjes Samuël O

 


Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik al weer een maand op Veerkracht. Erg leuk dat ik mag stage lopen in groep 7 en 8, bij meester Taede en de kinderen. En ik heb al wat lessen gegeven, over de zondvloed en de pruikentijd. Echt super gaaf om te doen. Ook leuk om me voor te stellen in het Veerpraatje, want het komende jaar ben ik op Veerkracht! De eerste helft van het jaar in groep 7/8 en de tweede helft in de onderbouw.

Mijn naam is Anja Siekman-Stam, ik ben 42 jaar en student digiPabo. Nu kun je denken, is 42 jaar niet wat te oud voor een student? Nou, ik ben zeker niet de oudste die deze opleiding nu volgt! En daarbij is het een bijzonder interessante studie en er gaat een hele nieuwe wereld voor me open.

Het was wel een grote stap om mijn baan op te zeggen en  ik heb er ruim een jaar de tijd voor genomen om deze stap daadwerkelijk te zetten. Maar het voelt goed!  De laatste jaren heb ik gewerkt als Facilitair manager  op een grote kazerne in Utrecht en was daar verantwoordelijk voor de catering, schoonmaak, beveiliging, logistiek en nog veel meer. Dat werd me wat te commercieel en ik miste onder andere creativiteit in mijn werk en wil meer betekenen voor de maatschappij. Waar kan dat beter dan bij de basis….school.

Samen met Jeroen woon ik sinds enkele maanden in Abcoude, nadat we 6 jaar in Amsterdam hebben gewoond. We hebben een erg mooie nieuwe keuken, want we koken graag en het opeten is ook niet verkeerd! Ik lees en zing graag en schilderen zou ik verder willen ontwikkelen.

Ik vind het bijzonder fijn op om Veerkracht te zijn en tot ziens!

Anja

 


Vrouwen die de Here heeft ingeschakeld voor zijn dienst. In onderstaande teksten staat hoe Hij dat gedaan heeft.

fullsizerender

Ter verduidelijking:
Hulda, profetes, 2 Koningen 22; 2 Kronieken 34
Tabitha (Dorcas), discipelin, Handelingen 9: 36

Uit: Levend Water, groep 7, lesboek blz. 8


Week 37

Inmiddels is Anna bij ons in de groep gekomen, welkom Anna!
We wennen steeds meer aan het gebruik van de Snappet. Naast de praktische zaken als het goed opladen, opstarten en de juiste les weten te vinden, zijn ook de inhoudelijke zaken nieuw. Zo zijn de opdrachten regelmatig anders dan we gewend zijn: het kan bijvoorbeeld voor komen dat er ineens ergens een tip staat die de kinderen over het hoofd zien. Maar al met al worden ze steeds beter in alle benodigde informatie verzamelen!

Groep 7 heeft de afgelopen weken genoten van de schooltuin, maar dat was u vast al opgevallen door alle lekkere en mooie dingen die ze mee namen naar huis. Deze week was de les extra lang, omdat de kinderen van alles en nog wat gemaakt hebben van de producten uit hun tuin.
Hierna zijn er sowieso nog 4 schooltuinlessen, maar aankomende donderdag (22-9-2016) is er geen schooltuin.

Wat betreft Levend Water moeten we terug komen op het voorgaande bericht: de werkboeken van groep 7 waren al besteld en deze hebben we ook in gebruik genomen. Doordat we meerdere combinatiegroepen hebben op Veerkracht kan het zijn dat kinderen meerdere jaren hetzelfde boek krijgen. We proberen dit zo goed mogelijk te spreiden, vandaar dat de keuze voor onze klas gevallen is op de boeken van groep 7.
Deze week hebben we het gehad over vrouwen in de Bijbel en zodoende zullen er vanaf maandag teksten uit de Bijbel op de site staan, zodat de kinderen thuis nog eens na kunnen lezen wat er over deze vrouwen geschreven staat.


Week 35

De eerste week was een goed begin. De eerste dagen waren even wennen. Een nieuwe samenstelling van de groep, nieuwe vakken, de snappet, een meester en nog veel meer….. De groep heeft er zin en met z’n allen gaat het een goed jaar worden.

Deze week hebben we ook een begin gemaakt met de snappets. Het verliep allemaal niet zo soepel als we gehoopt hadden door technische problemen. Maar dit gaat helemaal goed komen. De kinderen pakten alles snel op. Snappet biedt veel mogelijkheden om nog beter te kunnen leren en daar hopen we goed te van kunnen profiteren.

Florian heeft dinsdag na een korte start afscheid van groep 8 genomen. Hij is deze week begonnen in het eerste jaar van het Calandlyceum. Hij volgt daar de richting Technasium, iets waar hij veel zin in heeft en bij hem past.

Er was even onduidelijkheid over welk werkboek we zouden behandelen van Levend Water. De keus is gevallen op de leerstof van groep 8. De kinderen krijgen dan binnenkort ook de werkboeken van groep 8 als huiswerk mee naar huis.